Egzersiz ve Spor Bilimleri Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Egzersiz ve Spor Bilimleri Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi ’ne (TYYÇ) göre Kişisel Hizmetler Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 6. seviyededir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi ‘ne göre (QF-EHEA) 1. seviye ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi ‘ne (EQF-LLL) göre 6. seviyededir.
Programın Amacı
Egzersiz ve Spor Bilimleri Bölümü; spor alanında gerekli teknik bilgiye sahip, etik kurallara uyan, araştırmacı, problemlere kısa sürede doğru çözümler bulabilen, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri güncel olarak takip edebilen egzersiz ve spor bilim uzmanları yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Programın Eğitim Türü
Egzersiz ve Spor Bilimleri programının eğitim türü örgün eğitimdir.
Programın Öğrenim Dili
Egzersiz ve Spor Bilimleri programının öğrenim dili Türkçedir.
Kazanılan Derece
Programı tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar "Egzersiz ve Spor Bilimleri alanında Lisans Diploması" derecesi alırlar.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Hamidiye Yaşam Bilimleri Fakültesi, Egzersiz ve Spor Bilimleri Bölümü lisans düzeyinde eğitim vermekte olup, eğitim–öğretim süresi 4 yıl (8 yarıyıl) süreli ve ders geçme esasına dayanmaktadır. Program zorunlu ve seçmeli derslerden oluşmaktadır. Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, F1, F2 ya da Z notunun olmaması gerekir.
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak, programa ilişkin tüm yükümlülükleri yerine getirmek ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Programa başvuru, Özel Yetenek Sınavı ve ÖSYM kılavuzunda belirlenen kurallar çerçevesinde olup, sınav tarihleri ve uygulama detayları üniversitemiz tarafından hazırlanan Hamidiye Yaşam Bilimleri Fakültesi Egzersiz ve Spor Bilimleri Özel Yetenek Sınavı (ÖYS) Kılavuzu ile her eğitim- öğretim dönemi duyurulur.
Üniversitemize Özel Yetenek Sınavı ile yerleşmeye hak kazanmış öğrenciler, gerekli evrakları Üniversitemiz Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına ibraz etmeleri halinde kesin kayıtları yapılır. Kesin kayıt yaptıran öğrencilerin ders alma işlemleri eğitim-öğretim yarıyılı/yılı başlamadan akademik takvimde belirtilen tarihler arasında yapılır.
Benzer öğretim kurumlarından yatay geçiş işlemleri, ilgili mevzuat hükümleri ve Yükseköğretim Kurulu ve Senatonun kararlarına göre yürütülür. Yatay geçişler senato tarafından belirlenecek kontenjanlarla sınırlı olup intibak işlemleri ilgili kurullar tarafından yapılır.
ÖYS ile öğrenci alımı olduğunda ilgili senenin sınav kılavuzunda belirtilen şartlara (TYT puanı ve ÖYS’ye girmiş olma koşulu) uygunluğa göre öğrenci kabul edilir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Egzersiz ve Spor Bilimleri bölümü mezunu olan öğrencilerimiz çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında, özel kurum ve kuruluşlarda egzersiz ve spor bilimi uzmanı, antrenör, yardımcı antrenör, kuvvet ve kondisyon koçu, rekreasyon lideri, spor yöneticisi, spor işletmecisi, spor pazarlamacısı, spor masörü, performans analisti, fitness ve wellness yöneticisi, beden eğitimi ve spor öğretmeni, üniversitelerde okutman veya araştırma görevlisi olarak çalışabilecekleri iş ve akademik kariyer imkanlarına sahip olabileceklerdir.
- Egzersiz ve Spor Bilimleri eğitimi sürecinde, mesleğe özgü temel kavram ve tanımları, tarihsel süreci ve çalışma alanları konusunda bilgi sahibidir.
- Egzersiz ve Spor bilimlerinin alt alanları ve bu alanların diğer disiplinler ile olan multidisipliner ilişkinini anlar. Yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olur.
- İnsan biyolojik sistemlerinin anatomisi, fizyolojisi, kinesiyolojisi hakkında bilgi sahibidir. İnsan sağlığını ve performansını etkileyen etmenler, kuvvetler ve bunların olası sonuçları hakkındaki temel kavramları bilir.
- Farklı ve Özel popülasyonlar için spor ve medikal fitness uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur.
- Egzersiz ve Spor bilimlerinde kullanılan temel araştırma yöntemlerini bilir. Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder.
- Psikomotor gelişim ve sportif performans özelliklerini belirlemeye yönelik ölçme değerlendirme faaliyetlerini bilir, ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve sonuçları analiz eder.
- Sporda yetenek tarama ve seçme kriterlerini kullanarak farklı spor branşlarına yatkın yetenekleri ortaya çıkarabilir.
- Eğitimi esnasında edinmiş olduğu mesleki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile harmanlayarak toplumun sağlık düzeyi ve kalitesinin yükseltilmesi adına başta yasal otoriteler olmak üzere tüm paydaşlar ile birlikte çalışır.
- Eğitim sürecinde, seçmeli uygulamalı spor branşlarında almış olduğu teorik ve uygulamalı bilgiler dahilinde sporcu odaklı antrenman ve egzersiz programlarını planlayabilme, yönetebilme becerisi ile diğer antrenörler ve egzersiz bilimciler ile beraber spor hizmeti kalitesini artırmaya yardımcı olur.
- Güncel ve kanıta dayalı veri ve bilgi kaynaklarını kullanarak sporculara, meslektaşlarına ve diğer kurumlardaki ilgili birim-komitelere ve topluma spor alanında eğitim, bilgilendirme ve danışmanlık hizmeti sunar. Klinik ve girişimsel olmayan araştırmalarda görev ve sorumluluk alır.
- Yabancı dil bilgisini spor ile ilgili güncel gelişmeleri izleyebilmek ve iletişim kurabilmek amacıyla kullanır, bilimsel kaynakları ve bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır teorik ve/veya pratik araştırma yaparak bulgularını rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar.
- Spor ekonomisi, spor politikaları, sporda organizasyon yönetimi ve spor pazarlaması konularında bilgi sahibidir.
- Spor örgütlerini tanır, her düzeydeki spor organizasyonunda genel ve spor dalına özgü yarışma kuralları konusunda bilgi sahibidir.
- Egzersiz esnasında olabilecek yaralanmalara ilişkin alınacak ilk yardım önlemlerini bilir. Genel sağlık bilgisine hâkim olur ve Egzersiz ve sporla ilişkili yaralanmaların tedavisi sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programları hazırlayabilir.
- Mesleğin tarihi gelişimi ve meslek etiğini bilir. İletişim ve sosyal beceriler ile mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular. Birey ve toplum sağlığı, çevre bilinci konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir.
- Hayat boyu öğrenme bilinci ile alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek teknolojik gelişmeleri takip eder ve gelişmeleri mesleki alanda uygulayarak farkındalık yaratır ve topluma öncülük eder.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
Bilgi | ||||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||||||||
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 1 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | ||||||||||||
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. | 1 | 3 | 4 | 3 | ||||||||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 1 | 3 | 5 | 2 | ||||||||||||||
Beceriler | ||||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. | 3 | 4 | 4 | 5 | 2 | |||||||||||||
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. | 4 | 5 | 4 | |||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | |||||||||||||
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
Yetkinlikler | ||||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 | 3 | 4 | |||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 | 3 | ||||||||||||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 1 | |||||||||||||||||
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 1 | 4 | 4 | |||||||||||||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | 4 | 4 | |||||||||||||||
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. | 2 | 5 | 4 | |||||||||||||||
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. | 4 | 5 | 4 | 5 | ||||||||||||||
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | |||||||||||
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 1 | 5 | 3 | |||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 1 | 3 | ||||||||||||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 1 | 3 | 2 | |||||||||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 5 | |||||||||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 1 | 4 | 3 | 3 | ||||||||||||||
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 1 | 5 | 5 | |||||||||||||||
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | |||||||||||||
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | 2 | 5 | ||||||||||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 4 | 4 | |||||||||||||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | |||||||||||||
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | 3 | |||||||||||||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 2 | 3 | 4 | |||||||||||||||
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | |||||||||||||
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 | |||||||||||||
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. | 2 | 4 | 4 | 3 | ||||||||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | 3 | 5 | 5 | 2 | 4 | 4 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek